20.02.2009

Utfordring - beste oppskrift!

Fikk en utfordring fra Anita K og den gikk ut på følgende:

Man skulle legge ut 2 oppskrifter som vi har testet ut og er fornøyd med, spiller ingen rolle om det er våre egne eller fra en kokebok. Kan være lunch, middag, supper, forrett, dessert, kake eller kjeks. Kort og godt alt som kan spises. Velg så ut 4 andre som skal få utfordringen og link til disse på siden din, fortell de om utfordringen din.

Her kommer min beste bolleoppskrift; og jeg bruker eltemaskin.

2 pk gjær
200 g smeltet margarin eller flytende margarin
12 dl lettmelk
15 ss sukker
3 ts kardemomme
mel til passe deig :-)

Ha all væske i eltemaskinen, og start den. Ha i gjær, smeltet margarin, sukker og kardemomme mens maskinen går. Så has melet i - litt etter litt. Når deigen slipper kantene av bollen, er det passe mel. Det slår aldri feil :-)

Hev deigen til dobbel str, og hell den på bakebordet. Kna deigen godt, og del til passe bolleemner. Jeg pleier å få 40 - 50 boller ut av denne oppskriften. Legg bollene på stekebrett, bruk bakepapir under. Pensle bollene med pisket egg blandet med litt melk. Hev til dobbel str. igjen. Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 8 - 10 min, til bollene er gyllent brune.

Spis og kos dere!

NB! Siden jeg er født og oppvokst på ei øy, lærte jeg at gjærdeig alltid skulle settes når havet flødde. Hvis ikke, ville ikke deigen heve seg ordentlig :-) Det tenker jeg på ennå!!!



Min beste sjokoladekake! :-D
Her bruker jeg kjøpt ferdigpakke fra Regal! Og her er framgangsmåten:
Tilsett 1 dl olje og 1,75 dl vann i blandingen som følger i posen
Hell røren i smurt form, diameter 22 - 24 cm. Stek kaken midt i ovnen ved 175 grader i ca 25 min. Avkjøl kaken på rist.
Rør sammen glasuren som følger i pakken med ca 2 ts kaffe. Jeg pleier å lage litt mer glasur ved å ta ca 4 ts kaffe, 6 ss smeltet margarin, 2 ss kakao og så melis til den blir passe tykk. Da får jeg et tykkere lag sjokoladeglasur på kaka - og det er både jeg og ungene glade for:-D

Så skal jeg sende denne utfordringen videre (med stor fare for å bli utkonkurrert i matlaging); og vil herved utfordre følgende:

Liv
Tovepia
Elin
Monai

Lykke til alle sammen - og god mathelg:-)

2 kommentarer:

Elin Osa Søreng sa...

Det var en spennende utfordring som jeg må tenke litt på tror jeg. Jeg er mest opptatt av middag, jeg- så det blir nok no sånt ;o)Ha en riktig så god helg, så "snakkes" vi snart!!!

Tovepia sa...

Oi, stakk innom og fant at jeg er blitt utfordret på matfronten:) Artig! Skal nok finne 2; jeg er nemlig ingen kokk, men jeg har mine "ansvarsfelt" på menyen:) Får legge ut i morgen, blogges;)