31.08.2009

Statusrapport fra helga i Bodø!

Nå er helga over, og det har vært stort sett ei fin helg:-)
Koseligst var nok da min eldste sønn og kjæresten hans tok turen til byen.
Vi var ute og spiste, og så besøkte vi mamma på sykehuset. Været var nydelig, og vi satt ute i bare t-skjorte:-)
Sønnen min jobber på båt, og drar på havet igjen en gang denne uken. Da er det fiske etter sei som står for tur, og etter det blir det makrellfiske i Nordsjøen.
Savner dere - og håper på besøk en gang snart:-)
I disse valgtider deles det ut både roser og annet fra politikere som profilerer partiet (og seg selv).
Lørdag fikk jeg en rose fra en representant fra Ap - og jeg tok selvsagt imot.
Nå stemmer ikke jeg Ap, men selv regjeringsalternativet rød-grønt har jeg ikke noe imot..
Og med denne rosen ønsker jeg mine bloggvenner godt valg den 14. september:-)
Nå er sokkepar nr. 30 i 52 Pair Plunge III ferdig, og jeg har 22 par igjen å strikke.
Dette er Skeive sokker, og disse er strikket i Viking Sportsragg på pinner nr. 3,5.
Garnet er mykt, men inneholder ikke mer enn 60 % ull, og er dermed ikke favorittgarnet, men greit nok.
Skeive sokker finner du hos ToneM, og som sagt før; de anbefales!
Jeg har lovet å lære broren min å strikke sokker, og han har begynt...
Men mistenker han for at han ikke har rare sokke-ånden, for det går virkelig ikke fort framover...
Dette bildet er tatt seint på lørdagskvelden, og han har kommet noe lengre nå.
Er ferdig med vrangborden, så det går framover...saaaaakte :-P
I dag har søssa og Marcus vært på sykehuset også. Her er sjarmtrollet i ferd med å "skåle" med mamma.
Nydelig gutt, blir nok en ordentlig hjerteknuser etterhvert...
Nei, forresten, det er han allerede:-)
I dag har jeg smakt noe jeg aldri har smakt før, og det er nesten så jeg skjemmes over det...
Som rotekte nordlending burde jeg ha turt å smake Møsbrømlefse før, men har alltid syntes det så litt "mistenkelig" ut...
Men dette var jo direkte kjempegodt!
På en kafe i Bodø serveres disse tynne lefsene, med smeltet brunost og rømme på - rykende varme.
De er vel ikke av det aller sunneste man kan spise, men innimellom må en unne seg litt skikkelig søtt og fett også... he he:-)

Dette står i Wikipedia om Møsbrømlefse:

Møsbrømlefse er en varm og søt lefse med opphav fra Salten-distriktet i Nordland.

I lefsen har man det som kalles «møsbrøm» eller «søvvel» på dialekt. Den inneholder mel, melk og brunost, som smeltes/kokes sammen til en halvtykk «saus» som serveres varm i den varme lefsa. Mange tilsetter gjerne sirup, rømme og/eller smør sammen med sausen. Smaken er ganske kraftig.

Møsbrømlefse er mer enn en matrett, den er også et symbol på tilhørighet. Møsbrømlefse serveres derfor på flere lokale tilstelninger i løpet av året.


Og nå har jeg endelig funnet Perfect fra Sandnes :-)
På Sambo i Storgata hadde de dette garnet, og noen nøster hvitt garn ble med meg derfra...
Til sist et stemningsbilde fra byen i dag;
Bodø-vær...
Regn, og nordavind fra alle kanter..


I går fikk jeg en award fra MayM, var ikke denne flott, dere?
For å få denne awarden må jeg fortelle 10 ting om meg selv - og her kommer avsløringene:

  1. Jeg har 4 barn, i alderen 26 til 8 år
  2. Tok utdanning som sykepleier i godt voksen alder - var 43 år da jeg fikk autorisasjonen
  3. Jeg har MC-lappen, men ingen egen sykkel nå... Elsker dog også å være eksosrype!
  4. Har hatt mange forskjellige jobber; fiskeforedlingsarbeider, journalist, lærer, apotektekniker og pleieassistent
  5. Er avhengig av pc'en min - den er det første jeg går til hver morgen
  6. Her er en lei avsløring; jeg røyker - og med dårlig samvittighet nesten hele tiden
  7. Jeg synes alkohol smaker verre og verre jo eldre jeg blir
  8. På hobbyfronten strikker jeg mest, men mestrer også noe søm, hekling, veving, spinning og broderi
  9. Jeg liker ikke å lage mat
  10. Skulle gjerne vært flinkere med innredning - og hatt bedre intuisjon for detaljer (ser så mye fint rundt omkring på alle bloggene)
Denne awarden skal jeg gi videre, og de som jeg ønsker skal få denne er:
Johanne, Tiara, Monica og Greta

12 kommentarer:

Pinnepenn sa...

Det ser ut som du har hatt en innholdsrik helg. Takk for titten. :)

Elin sa...

Så flott at du fikk treffe sønnen din mens du var i Bodø! De skeive sokkene ble kjempefine i sportsraggarnet. Det tror jeg at jeg må prøve. Så bra at du fant garnet og at jeg ikke sendte deg forgjeves til Sambo;-)
Tusen takk for awarden. Jeg må bruke litt tid på den:-)

Monicas sa...

hei.....åh...at vi ikke kunne treffes....men jeg har ett par netter på jobb nå, og går av onsdag morgen...da kunne vi ha tatt oss en røyk ilag...(last)takk for award..skjønte ikke at bildet hørte med på den forige jeg fikk....så bra at du har fått garnet....å du; møssbrømlefsa....o lykke...men kun en om gangen...mektig kost..å den bakte jeg med mamman min og tante i sommer.....ha en vakker mandag...

Anonym sa...

Hei.GRATULERER Med awarden.Den fortjener du virkelig.Må si att du er ei kreativ,aktiv,flink og snill dame.Der er flere som synes røyk er godt desverre.Sier ikke nei til en øl av og til jeg da.Men som du sier så blir det mindre å mindre hvor gammlere jeg blir.Fine sokker nydelig blåfarge.Ha en riktig fin Mandagskveld vidre.Bodil

Fru Keilegavlen sa...

Ser ut til at du har hatt ei kjempeflott helg!! Så koseleg at bror din vil strikke. ;)
Gratulera med award!! Ha ei fin veke.

Tovepia sa...

Trivelige bilder;) Broren din er tøff som sagt, og du kan ikke kreve all verdens tempo med en gang!
Artig å lese om deg, må innrømme jeg selv tar en røyk....skal hele tiden slutte...hm. Men jeg elsker vin også;)
Flere skryter av disse skeive sokkene, så de må jeg prøve på til vinters;)
Ha ei flott uke og klem fra meg;)

Muffin sa...

Hm det blir visst bare pusk med broren din og den strikkinga, kanskje han burde hatt noe tykkere garn.
Det ble bare trasig med været etter at du forlot byen, brr.
Fyameg møsbrømlefse, gulp. Makan til fett og søtt skal man lete etter.
Det var noen negative kommentarer fra meg, hehe, men jeg er så glad for at du har trivdes i byen våres, var selv på husfliden i dag og gledet meg over de fantastisk fine veggene med garn fra gulv til tak :)

Greta sa...

Tusen takk for awarden vennen. skal sjå om eg får sosa meg til å legge ut både den og anna. Liker ikkje veret for tida, og det gjer ikkje kroppen heller, så det går litt treg alt her.
Men sånn er det og ein får berre gjere det beste ut av det
Fine bilder fra nord. Har aldri vore lengre nord enn til sørtrøndelag. Planane er der, men...
Spent på å få sjå dei ferdige sokkene til din kjære bror.
Kva er det med det garnet da somer så bra. Perfekt, var det det det heitte?
Ha ein flott dag, vennen

Marit Johanne sa...

Stor forskjell på været på første og siste bildet! Det må ha vært flott å treffe sønnen din også. Det ser ut til at moren din har kommet seg bra også. Godt å tilbringe tid sammen med familien når det er sykdom. Den møsbrømlefsa så spennende ut. Hvis jeg noen gang kommer på den kanten av landet skal jeg prøve den!

Elisabeth sa...

Flere fine sokker fra deg, ja! Tror broren din får dreisen på sokkestrikkingen også siden han har så flotte pinner å arbeide med :)

Dorthe sa...

Så koselige bilder det er på bloggen din:) Takker for titten:) Ha en riktig fin dag:)

Lene Noteng sa...

Så koselig blogg du har!!! :) La den til i blogrullen min, jeg, så husker jeg adressen ;) Jeg driver også og strikker mye. elaker håndarbeid. Gøy å se at du lærer broren din å strikke sokker - min mann har også strikket litt. Et par sokker til seg selv (som jeg har kapra), et par til mora si, et par til minstemann da han var baby, og en genser til Nora som da var 3. Etter det fikk han nok. hehe..
Koselig å lese om deg og ditt. Kommer helt sikkert innom her både titt og ofte.