06.02.2010

I anledning Samefolkets dag; The Sami Shawl

La meg presentere - et helt egenkomponert sjal:
The Sami Shawl

Det går en along på Hobbyboden der vi skal strikke noe av Wollmeise sin Saami-farge, og da fikk jeg ideen til å lage et helt eget sjal. Og siden det er Samefolkets dag i dag, hva var vel bedre enn å presentere sjalet i dag?

Garnet er Wollmeise 100 % superwash merino, og fargen er altså Saami. Jeg har brukt pinner nr. 3,5, og det gikk med 152 gram garn.

Dette er også et bidrag i 10 Shawls for 2010 på Ravelry.
Jeg startet på sjalet den 1. februar, men visste ikke helt om jeg klarte å få det ferdig til i dag. Men det ble det altså, og i går kveld lå det til blokking.

Helt fornøyd er jeg ikke ennå, men dette kan jeg vel kalle for 1. forsøk? Mønsteret skal jeg modifisere litt, har jo aldri forsøkt å lage sjalmønster før. Noe ser jeg skal bort fra dette, og jeg vil heller ha en helt enkel glattstrikkdel i begynnelsen.

Detaljer fra sjalet...

Og "designeren" selv med sjalet på:-)

Her ligger sjalet til blokking, og når jeg ser det slik, ser jeg ganske tydelig at det må "ordnes" litt på.
Selve passformen er jeg kjempefornøyd med - det fikk den rette bøyen i spissene. Men altså; noe av mønsteret skal bort, og/eller erstattes med annet. Den skråstilte avslutningen ble jeg kjempefornøyd med:-)
Mønsteret skal bli skrevet ned når det er ferdig rettet på...

Hva synes dere? Er dette begynnelsen på et sjal som kan bli til noe flott?

32 kommentarer:

LivM sa...

Sjalet ble jo supert det. Gratulerer med eget design!

lenaf sa...

vilken jättefin sjal du har gjort!

Linda sa...

Sjalet var tfint det. No har eg fått kjøpt meg wollmeise eg og. Om enn i litt kjedelege fargar, brundt og pesto. Hadde rosa og raudt i korga mi og men det for før eg fekk betalt. det gjekk fiort unda.. litt kjekt og.

Marit Johanne sa...

Så flink du er! Det er helt nydelig, gratulerer med designet ditt.

mono sa...

Jeg synes sjalet ble knallfint akkurat sånn det er, jeg! =)

iris sa...

Det var helt nydelig.
Kunne godt tenkt meg å kjøpe det mønsteret hvis du har tenkt å lage det for salg.

Ruths datter sa...

Sæ flott du strikker. Skjønner ikke hvordan du blokker,men lekkert er det.
God helg

hisae sa...

Nydelig sjal. Flott design.
Så gøy å lage eget mønster

Rigmor sa...

Gratulerer Bittami som designer. Sjalet ble nydelig ! Hvis oppskriften er tilsalgs, står jeg først i den køen.

safransax sa...

Kor flenk du e;)))))

Tovepia sa...

Klarer ikke å se at det er noe som skal ordnes med dette, det var bare supert! Så artig å lage et eget mønster. Friske og fine farger!

Ha en koselig kveld og klem fra meg;)

Monicas sa...

jaja...du imponere stadig....måtte humre litt førr mæ sjøl,...du startet på sjalet første februar....og er ferdig...unge frk sjøl startet på en lue til en jente for 3 dager sia...å e enda ikke i nærheten te å fell den av....ska se om æ får strikka nån runda ikveld...søkke førr ett tempo du har...men vannvittig vakkert var det...ha en flottings lørdag...og design skal du fortsette med...førr dette fiksa du..klem fra nord

Bente`s Hobbyrom sa...

Dette er ikke begynnelsen på et sjal, det er et sjal. Kjempelekkert og flotte farger.

Greta sa...

Å så flink du er kjære venn.
syns dette sjalet var heilt nydelig.

Det var det litt morsomt for eg starta å lese innlegget ditt i det samfolkets dag vart kommentert på nyhetene.

du er ein mester på sjal. skjønner ikkje heilt korleis dere får dem så fine. Sjal eg ikkje min greie har eg skjønt.

Eg ser ikkje at det trengs å forandres i det heile tatt. Syns det berre var nydelig.
du er så flink. Heilt stum eg. Stor klem

Jorun sa...

Sjalet var kjempefint!

Elin sa...

Har du sett så fint det ble! Du er jo sååå flink! Imponerende at du har laget mønster selv. Fargene passet jo veldig bra til Samefolkets dag. Mønsteret blir sikkert flott i ensfarget garn også. Ha en flott lørdag:-)

Elins Strikkeri sa...

Grattis som strikkedesigner, flott sjal:))

Siena sa...

Flott sjal, imponerende med egen design! Jeg likte ikke Saami-garnet noe særlig, og ga det til en venninne - angrer litt på det når jeg ser sjalet ditt. Kjempefint!

Ati sa...

Veldig stillig sjal, kjempeflott. Og A+ for eget design !

sjante sa...

Så flott det blei, flink du e:-)

Helen Brekke sa...

Det vart kjempefint! Aldeles eit godkjent fyrsteprodukt!

Ati sa...

Hei igjen, takk for besøket på bloggen min. På Raverly heter jeg Malinaplass.

Anonym sa...

Hei.Kjempe nydelig sjal.Nydelige farger.Du er kjempe rask og flink.Har ikke ord.Ha en kjempe fin Søndag.Klem fra Bodil..

Elisabeth sa...

Det ble kjempefint! Det er nok fordi du har brukt et flerfarget garn du synes noe av mønsteret må bort, i ensfarget vil det bli lekkert med alle hullbordene :)

Dorthe sa...

Kjempefint sjal du har strikke. Kanskje du selger oppskriften engang? Takker for koselig kommentar på bloggen min:)Ha en fin søndag:)

wims sa...

Herligsjal du har komponert deg. Gleder meg til du har fått skrevet det ned og klar til å dele det. Da kommer jeg garantert ut av sjaltørka :-)

Nyt det!

hobbyvenn sa...

Skikkelig fint sjal du har designet og strikket. Det trenger ikke noen forrandringer synes jeg da, men det er alltid anderledes når en lager noe selv. En selv er den største kritikeren... Dette kan du tydeligvis..

Anonym sa...

Knall fint.Du e kreativ!!!

Konstant Strikkekøe`s Hobbyblogg sa...

Gratulerer med eget design! Sjalet ble kjempefint, Bittami!

Greta sa...

hei igjen. eg tror det må bli enten 12. eller 13. april. regner med at vi kjem ned til Tønsberg den 8. om kvelden. Må bruke litt tid på Hildur(min mor) på fredage den 9. Og helgen blir det litt tid med søsteren og sjølvsagt med Monika.
Mandag eller tirsdag kan eg ta båten over fjorden til Moss og treffe deg. Hadde vore kjekt å få det til. Du får finne det ut. så kjem vi tilbake til det seianre. klem fra emg

Spurven sa...

Hei, så mye flott du lager! Lenge siden jeg var innom deg sist, ser jeg.
Ser også at du har mistet moren din i jula, det var leit å høre. Håper det går bra med dere - tanker og følelser kommer etterhvert, veit du.

Så håper jeg du får en fin vår snart - her på innlandet i nord er snøen akkurat kommet veltende over oss og blir nok liggende noen måneder til. Men pent er det jo og vi har nettopp sett sola igjen:-)
Små gleder er også bra å ha!

Vennlig hilsen
Spurven

Spurven sa...

Hei igjen - jeg har ei venninne som nok ville blitt veldig glad over å se ditt design samesjalet. Det er fargerikt og veldig pent.
Jeg lurer på om det er greit at jeg legger ut en link til ho på veggen hennes på Facebook? (om jeg får det til..)

hilsen Spurven